Hei, jeg skal gå på labratorietest i 6mnd nå, og tenker å fake prøvene med en annen person sitt urin. Kan dette finnes ut av på noen måte på labratoriet?

Mann, 17 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Dersom du skal avlegge laboratorietester for rusbruk er sjansene svært små for at de ikke vil oppdage juks. Først og fremst er dette fordi det sannsynligvis vil være personell tilstede når du avlegger prøvene, som observerer at prøvetagningen foregår på korrekt vis. I tillegg finnes det flere tiltak for å analysere og sikre at prøvene har blitt gjort slik de skal i etterkant av selve prøvetagningen. Akkurat hva disse tiltakene går ut på skal vi ikke uttale oss om, da vi hverken kan eller vil gi brukerveiledning som oppfordrer til juks. Husk at dersom juks oppdages, vil dette kunne gi konsekvenser for deg. Det beste vil nok heller være å følge opplegget slik det er tenkt, og heller forsøke å ta tak i grunnen til at du skal avlegge urinprøver i utgangspunktet.