Kreftbehandling og strålebehandling

Hei. Jeg er en kar som fikk kreft for 3 år siden, jeg ble operert for hjernesvulst og nå har denne begynt å vokse igjen. Jeg ble operert igjen for noen uker siden, og fikk nylig beskjed om at strålebehandling startes umiddelbart og varer i 6 uker. Deretter kommer 9 måneder med cellegift. Nå har det seg slik at jeg fikk litt av en psykisk reaksjon da jeg fikk beskjed om behandlingen og jeg var sikker på at livet nå var over. Jeg brukte tidligere erfaring fra vanskelige situasjoner og kjøpte noen flasker 60% vodka. Det holdt huekjøret under kontroll de første dagene. Deretter fikk jeg tak i noe amfetamin som har holdt meg noenlunde i en tilstad jeg føler er mulig å eksistere under og ha en viss kontroll over. Mitt spørsmål er hvordan alkohol, tobakk, og amfetamin påvirker strålebehandling og cellegift? Ja jeg vet det er hinsides idiotisk, og jeg gjør virkelig det jeg kan for å holde bruken nede og helst borte under behandlingen. Men noen ganger blir det bare for mye fortvilelse og dødsangst, jeg «sprekker» fordi det er det beste av to onder. Og bekymrer meg deretter for om jeg ødelegger effekten av behandlingen. Før jeg fikk diagnosen hjernesvulst i 2012, brukte jeg noen milde former for anabole steroider, winstrol(stananzolol) og anavar. Kan det ha gitt meg hjernesvulst eller fått den til å vokse fortere? Jeg har heldigvis også blitt henvist til psykososial oncologi. Men jeg tør ikke nevne. Rus og misbruk der i frykt for at behandlingen avsluttes og jeg havner på avrusning. Jeg trenger kreftbehandling jeg. Og litt vodka og amfetamin + litt hasj

Mann, 38 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Vi har veldig stor forståelse at du bruker rusmidler for å dempe dødsangst og fortvilelse. Vi er nødt til å informere deg om at vi er ikke helsepersonell og det vil både være uetisk og utenfor vårt fagfelt å gi deg et svar som er enten «nei, det går bra» eller «ja, det påvirker negativt». De rusmidlene du nevner er uansett farlige i større omfang. Hvilken innvirkning det har på selve behandlingen kan vi ikke vurdere. Du burde snakke med noen som har kompetanse på behandling – ikke noen som har kompetanse på rus.
Vi har snakket med Kreftlinjen og de sier at, generelt er det ikke ønskelig at kreftpasienter bruker rusmidler. De sier i tillegg at du vil ikke bli fratatt behandlingen, men vil få tilbud om hjelp. Kan du snakke med kreftlinjen om dette? De har sikkert vært borti folk i din situasjon tidligere. Det er også anonymt der. Når det gjelder AAS, kan du snakke med Dopingtelefonen om det (anonymt).
Du er blitt blitt henvist til psykososial oncologi. Vi ser at du ikke vil snakke med dem om dette. Men slik vi forstår det er det ikke slik at du mister behandlingen om du er åpen. Et annet poeng er at du vil kanskje ikke få veldig mye ut av den psykososiale behandlingen om du ikke er åpen. Vi tenker at det der kan være tilbud om andre metoder for å bearbeide dødsangst.
Vi håper du velger å være åpen slik at du kan få den best mulig tilpassede hjelpen.