Hvordan slutte med Tramadol

Hei. Jeg har slitt med smerter, som sikkert mange andre, i mange år. Havnet på Tramadol og hadde veldig vanskelig for å slutte. Ble satt på Dolcontin og klarte det da lettere med trening og alle triks i boka, altså slutte helt etter mange år. Gjorde det hjemme. Etter 4 mnd uten noe medisin, spurte jeg lege om jeg noensinne igjen kunne ta smertestillende da jeg slet veldig med smerter i rygg og ben, og han sa bare «jeg skriver ut Paraglin Forte». Og så var det pån igjen… Jeg ble så satt på Oxycontin som jeg nå bruker, og kjemper fryktelig for å slutte. Trapper ned men sliter mest med at lege ikke virker å tro på meg. Jeg var lenge på 30 mg men muskelsmerter i bena økte mer og mer, til slutt orka jeg ikke mer, og økte med 10 mg. Lege tror ikke på dette. Men det kjentes ut som om det var strikkepinner i bena… Han sier dette ikke er medisinsk mulig… Jeg ønsker mer enn noe å slutte, men føler ikke lenger tillitt til lege som tydeligvis tror jeg lyver. Han mener også at mine doser med Tramadol før er bare blåbær mot mine doser med Oxycontin. Enda jeg nå har de samme muskelsmerter i bena igjen som jeg hadde under Tramadol perioden. Tillegges at jeg var oppe i doser på over 500 mg Tramadol. Høyeste jeg noensinne har brukt av Oxycontin er 70 mg. Å slutte med Tramadol var verre enn alt, da det medførte sitringer i muskler som jeg ikke fikk av noe annet. Spørsmålet er vel egentlig hva gjør jeg.. Føler jeg trenger 40 mg Oxycontin og vil trappe ned derfra, men lege mener jeg ikke kan ha vondt i muskler av 30 mg. Har kjempet i mange mnd, vet ikke opp og ned på noe lenger… Bare at jeg vil slutte, og at jeg vet jeg kan dette om jeg først finner en dose hvor jeg balanserer og tar det rolig derfra, og ikke hele tiden ligger under og sliter daglig. For det går så sakte fremover at man da er dømt til å mislykkes…
Mann, 49 år

RUStelefonen svarer:
Vi forstår godt at du opplever situasjonen din som uutholdelig. Imidlertid har vi dessverre ikke noen råd til deg som kan hjelpe deg. Dette er et medisinsk spørsmål, som du burde få god oppfølging av en lege med. Om du føler at du ikke blir trodd av legen din, har du mulighet til å bytte fastlege. Det kan du gjøre nettsiden Min fastlege.  En annen lege kan helt sikkert gi deg en henvisning til en medisinsk avrusning/nedtrapping. Du kan også kontakte pasientforeningen for råd om du opplever å ikke få tilstrekkelig hjelp i helsevesenet.