Høytfungerende alkoholiker

Hei! Jeg ble utsatt for vold for en del år siden og selvmedisinerte med alkohol og narkotika til jeg ble psykotisk og senere innlagt med mye tvangsbruk. Jeg kom meg på et vis ut av det, er forelder, trener 4+ ganger i uka og er i helseutdanning. Jeg trives utrolig godt med dette og fungerer godt i hverdagen. Tilsynelatende.
Likevel drikker jeg 3-6 enheter i ukedagene og mer i helgene på kvelden. Jeg opplever sjeldent hangover og har ingen problemer med å følge opp pliktene mine med barn og utdanning; Kan drikke 6 øl på kvelden og stikke på treningssenter morgenen etter.
Jeg klarer meg jo fint på dagtid, men så kommer kvelden. Jeg hater å være edru. Jeg hater å være så konstant nede. Føler jeg har snakket og snakket og snakket om problemene mine i årevis, men jeg kommer meg liksom ikke videre. Alkohol får meg til å slappe av. Glemme alt. Og det er nok derfor jeg fortsetter.
Likevel vet jeg jo hvor skadelig det kan være, har ikke økonomi til det og jeg behøver hjelp. For å ikke snakke om barnet mitt og den dårlige samvittigheten. Jeg vil ikke drikke på kveldene, men jeg klarer ikke slutte. Jeg er så ensom. Vet ikke hvor jeg skal henvende meg fordi alle har varslingsplikt. Hvor skal jeg henvende meg? Tips?

RUStelefonen svarer:
Det du skriver er mer eller mindre en definisjon av det man i diagnostiske manualer vil kalle «misbruk av alkohol». Vi mener ikke dette som en normativ/nedsettende kategorisering av deg som person, men som en beskrivelse av ditt faktiske forhold til alkohol. Misbruk defineres som «bruk av alkohol som fortsetter til tross for at personen vet det er skadelig». Som du sier, det er mange i helsevesenet som har «varslingsplikt» – og dette gjelder vel i første rekke barnevern og helsekrav til førerkort i ditt tilfelle.
Alkohol påvirker den mentale helsen i svært stor grad. Kanskje mer enn man umiddelbart er klar over. Når du sier at du er konstant nede, selv om du trener mye, har barn, utdanner deg og lever et innholdsrikt liv, vil vi tro at alkoholbruken din er sterkt medvirkende til at du har det tungt. Du sier på en måte at du er lei av å snakke («har snakket og snakket og snakket om problemene mine i årevis, men jeg kommer meg liksom ikke videre») samtidig som du er tydelig på at du trenger hjelp. Det kan hende at du har til gode å treffe den rette personen å snakke med. Og det er ikke sikkert «rusbehandling» er den rette hjelpen for deg. Kanskje du kan snakke med legen din og be om en henvisning til psykolog med utgangspunkt i depresjon i stedet for å be om rusbehandling. En annen mulighet er å snakke med AA, hvor du kan få hjelp uten at noen varsler noen om situasjonen.
I mange tilfeller hjelper det å redusere alkoholbruk med utgangspunkt i en konkret plan. Det kan f.eks være at du bestemmer deg for å kun drikke to øl hver dag. Ikke handle inn mer enn det og ev. be noen om hjelp til å overholde planen. For andre er det enklere å slutte helt å drikke. Det er godt mulig å prøve seg frem og se hva som passer best for deg.