Hvordan hjelpe en venn med rusproblemer?

Hei. Jeg er en jente på 15 år. I det siste har jeg vært med litt dårlig folk som tar dårlige valg og som bruker rus osv. Jeg er egentlig en ordentlig jente som bare tar litt feil valgt og som velger feil venner… Foreldrene mine nekter meg å være med slike folk noe jeg forstår men fortsatt så er de vennene mine… en kompis av meg som jeg har blitt veldig nær venn med har litt rusproblemer. Han bor i fosterhjem fordi både hans mor og far ruser seg. Han har hatt en slitsom barndom med mye rus og slikt. Han driver nå med det selv. Han har i tillegg mye problemer med barnevernet og stikker ofte av osv. Han har sagt at jeg kan få prøve å gjøre til slik at han slutter med rus og begynner å gjøre noe nyttig med livet sitt. Trenger derfor noen tips og råd for å hjelpe noen med å sluttet med rus. Metoder for å holde han unna slikt og hva jeg kan gjøre for å få han til å slutte helt. Håper jeg får et raskt svar fordi det haster litt. Takk på forhånd. Hilsen fortvilet venn

Kvinne, 15 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Det er godt han har en venn som deg, som gjerne vil hjelpe! Du sier ikke hvor gammel han er, så vi antar han er på din alder. Hvis du skal være ansvarlig for å «redde ham» og sitte med hele dette problemet i fanger, da blir det feil. Vi tenker at du , og kanskje han sammen, bør snakke med noen som kan hjelpe ham. Du kan være hans venn og støtte ham på alle måter, men du kan ikke «sørge for» at han slutter med rus. Han kan få hjelp gjennom barnevernet, og har sikkert allerede en kontakt der. Hvis du snakker med ham, kan du si at det beste er at dere to setter dere ned og snakker med hans fosterforeldre om situasjonen og sier fra at han ønsker å slutte med rus og kanskje finne venner som ikke ruser seg.
Du sier at «Han har sagt at jeg kan få prøve å gjøre til slik at han slutter med rus og begynner å gjøre noe nyttig med livet sitt.» Dette høres kanskje fint ut, men hvis man tenker nærmere etter er dette også en måte å overlate ansvaret til deg. Han sier på en måte «du kan få meg til å slutte». Og det er greit men da synes vi du skal si at «ja, da kan vi gå og snakke med noen som kan hjelpe deg». Dette kan være f.eks. helsesøster på skolen eller en helsestasjon for ungdom i ditt distrikt.