Hasj og depresjon

Hei.
Jeg røyker hasj for å ikke være deprimert eller ha angst, men også for å få sove.
Jeg har problemet med at når rusen går ut av kroppen får jeg skikkelig angstanfall og blir innlagt på psyk i noen dager. Jeg har røyka hasj i 3 dager sammenhengende fordi jeg ikke tør å bli kvitt rusen, for jeg ikke orker flere anfall. Hva skal jeg gjøre? Er litt krise

Kvinne, 19 år fra Sogn og Fjordane
RUStelefonen svarer:
Når det gjelder cannabis og angstlidelser, så hender det at man innledningsvis opplever at cannabisbruk kan dempe angstproblemene, men på sikt vil disse problemene som regel bli verre av at man bruker cannabis.
Det å slutte med hasj etter lengre tids bruk er ikke alltid så enkelt. På nettet finner du en hasjguide som er spesielt utviklet for personer som ønsker å slutte med hasj.
Hvis du forsøker å slutte på egenhånd uten å få det til, vil vi anbefale deg å ta kontakt med legen din, som igjen kan henvise deg til et passende tiltak. Psykiatrisk ungdomsteam (PUT) og andre ruspoliklinikker gir poliklinisk oppfølging av ungdom med rusproblemer. De tilbyr behandling på dagtid uten at du er innlagt, og stort sett dreier det seg om samtaleterapi. Du er også velkommen til å ringe oss i RUStelefonen på 08588 (alle dager 11- 19, langåpent tirsdag og onsdag 10 -19) om du ønsker å snakke med en veileder om problemene dine, eller ønsker mer informasjon om ulike hjelpetiltak. Du kan også chatte med oss (hverdager 11-17, langåpent tirsdag og onsdag 10 -17).