hasj og alkohol

Hei. Samboeren min røyker hasj nesten hver kveld etter barna har lagt seg. Han har holdt på med dette i over 12 år. Eg har gjentatte ganger bedt han om å slutte, uten at han har gjort det. Han har nå opptrappet dette med å begynne å drikke nesten hver kveld, 1-4 øl eg har også funnet småflasker rundtom, tomme for alkohol. Han har forandret seg mykje dei siste åra, me har også hatt flere kriser i forholdet vårt, som skyldes hans misbruk og min fortvilelse pga dette. Eg kjem ikkje igjennom til han lenger. Eg har ein jobb som gjer at eg jobber på kveld og natt, fordi han er stort sett våken til 2-3 om natta, så eg kan ikkje stole på at han kjem seg opp om morgonen. No er det blitt så ille og dårlig stemning herheime at forholdet vårt henger i en tynn tråd, eg har ikkje lyst til at detskal ryke, fordi vi har 3 barn sammen og eg er glad i han. Har du råd til meg om kva eg skal gjera?
Mvh

Kvinne, 38 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig å gi deg konkrete råd på hva du kan gjøre i en slik fortvilet situasjon. Mange av de rådene vi kan komme med, har du antageligvis prøvd allerede: samtale, krav og grenser. Hvis dette ikke har vært fokus hittil, anbefaler vi deg å ta en ordentlig samtale med han, eventuelt skissere noen alternativ til han.
Du bør være konkret når du snakker med ham og være konkret på hva du forventer. Vi vet ikke hva du ønsker, om det er total avhold fra cannabis/alkohol eller en nedtrapping av det. Dette bør du tenke gjennom på forhånd.
Hvis han ikke ønsker å møte deg på disse kravene, sitter du selv på et dilemma; kan du fortsette å leve med en mann som ruser seg hver dag og du ikke kan stole på, eller er alternativet da å gjøre det slutt? Vi forstår godt at det sistnevnte alternativet er det du helst vil unngå. Derfor kan du også kontakte et familievernkontor og få hjelp derfra. Det beste er om du får med samboeren din på dette.