Fastlegen bryr seg ikke og vil ikke søke meg inn i LAR

Hei,jeg er en kvinne som har slitt med opiatavhengighet mer eller mindre siden jeg var 15 år,med unntak av en periode på et år da jeg brukte amfetamin,og jeg har vært på avrusning før to ganger men det har ikke hjulpet. Og nå har jeg og psykiatri snakket om å søke meg inn i LAR for at jeg skal holde meg til daglig utlevering av suboxone (som jeg forøvrig står på nå) da kan jeg ikke bruke andre opiater og jeg ender ikke opp med å bruke heroin noe som nesten har skjedd. Men fastlegen bryr seg ikke om meg og han vil ikke hjelpe meg . Hva skal jeg gjøre? Om psykiatri hjelper meg med å søke meg inn i LAR så kan jo ikke de skrive ut ventekvote.. Har dere noen ideer om hva jeg kan gjøre? Jeg vil ikke ende opp på gata igjen eller ikke ha mat i huset eller strøm pga jeg bruker alt på opiater.. Jeg vil ha en jobb med tiden og jeg vil fungere i verden. Jeg er nå 25år og er bare veldig fortvilet over min situasjon og min fastlege..

Kvinne, 25 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Du skriver at du går på Subuxone nå, og at du ønsker å søke seg inn i LAR, men at fastlegen din ikke vil hjelpe. Er det slik at han ikke vil henvise deg? Du skriver at psykiatrien eventuelt kan hjelpe deg, men du skriver ikke hva slags psykiatri. Er det psykiater på DPS? Privat? Hvis de kan søke deg inn på LAR og legen din fortsatt kan skrive ut Subuxone kan vel dette kanskje ordne seg? Hvis du ikke er fornøyd med legen din kan du bytte fastlege, eller du kan snakke med ruskonsulent på NAV. De kan også henvise til rusbehandling.
Det kan kanskje være en god ide å be om et møte med lege, psykiater og eventuelt ruskonsulent på NAV. Da kan det kanskje bli lettere med samarbeid og fordeling av ansvar. Hvis du ikke fikk svar på det du lurte på her er du velkommen til å kontakte oss igjen, da gjerne med detaljer om hvor du går i behandling og hvem som skriver ut medisiner til deg.