Faren min er narkoman

Hei. Faren min er en narkoman og har vært det siden han var 11 år. Han har lånt mye penger fra «skumle» personer, og kan ikke betale tilbake. Han sitter mye i fengsel. Nå begyner jeg å bli redd for hva disse personene han skylder penger kan gjøre. Kan de komme etter meg? Hva kan jeg gjøre for å beskytte meg selv?
Finnes det grupper for ungdom i samme situasjon?
Bor i fosterhjem, takk for svar.

Kvinne, 17 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Det er forståelig at du bekymrer deg, og vi håper at du har noen å snakke med om disse bekymringene. Men vi tror ikke du behøver å bekymre deg for at de som faren din skylder penger til kommer etter deg. Slike ting tror vi først og fremst skjer i filmer, og ikke i virkeligheten i Norge.
Du lurer på hva du kan gjøre for å beskytte deg selv. Vi tror det beste du kan gjøre for deg selv, er å forsøke å leve ditt liv og forsøke å tenke at faren din er ikke ditt ansvar. Det er veldig bra at du ønsker å komme i kontakt med andre som er i samme situasjon. Det kan hjelpe deg i å håndtere følelsene og redslene dine ovenfor din far og hans situasjon.
Det er en organisasjon som heter Barn av rusmisbrukere-BAR. Dette er en organisasjon av og for barn av rusmisbrukere. Der har de blant annet en chat hvor du kan møte mennesker i lik situasjon som din.