epilepsi og rus

Hei, jeg lurer på om det er noe rus/dop man bør unngå hvis man har epilepsi. Er det trygt å ta f.eks lsd, mdma, kokain osv…

Mann, 18 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Det er aldri helt trygt å ta rusmidler, bare for å ha det klart. Dette uavhengig om du har epilepsi eller ikke.  Når det er sagt er det velkjent at rusmidler kan fremprovosere epileptiske anfall. Dette gjelder også, og kanskje særlig, alkohol. Om du i tillegg går på medisiner mot epilepsi, kan disse være uheldig å blande med rusmidler. Vi kan ikke anbefale et spesifikt rusmiddel fremfor et annet, både fordi det er vanskelig, uetisk og ikke minst er din epilepsi et medisinsk spørsmål. Du får om mulig et bedre svar om du snakker med din behandlende lege.