Dødelig?

Hva skjer hvis man tar 20 piller sobril, 20 piller oxynorm, 20 piller stilnoct, 20 piller stesolid, 20 piller valium og 20 piller truxal? Er det dødelig dose? 120 piller til sammen. Har en venninne som har små poser med antall piller og navn skrevet på, og jeg vet hun har tilgang til alkohol så jeg er livredd for om jeg burde si ifra til noen. Jeg vet hun sliter og hun har drevet med rus, så vet ikke om hun bruker det på å ruse seg men om hun tar de sammen uten å tenke seg om så er jeg redd det kan koste henne livet. Er det dødelig? Burde jeg informere henne?
Kvinne, 15 år fra

RUStelefonen svarer:
Ja dette er dødelig, og sammen med alkohol er det enda farligere. Vi skjønner at det er veldig vanskelig å vite hva du skal gjøre, og det er ikke noe du bør bære alene.  Det er viktig at noen voksne får vite om dette. Du kan også informere henne, men det er ikke ditt ansvar om hun velger å gjøre det for det. Vi håper at du kan fortelle dette til dine foreldre, andre voksne eller hennes foreldre, slik at noen voksne kan gripe inn og hjelpe venninnen din.