Cannabis og kreft

Hei,
På forsiden til Actis skriver dere at Cannabis «De vanligste skadevirkninger er kronisk bronkitt og kreft i luftveier og munnhule/ svelg.» Har prøvd å finne litt info om dette men må si det er vanskelig å trekke den samme konklusjonen.
Selv Cancer Research UK sier følgende: «Whether cannabis can cause cancer is not a simple question to answer. »
mvh
Nysgjerrig

Mann, 30 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er riktig som du sier at forskningen er delt i sitt syn på hvorvidt cannabis kan forårsake kreft eller ikke. Enkelte kilder mener bestemt å kunne påvise en slik sammenheng, mens andre derimot hevder at cannabis kan kurere kreft. Andre igjen er mer nøkterne i sitt syn, og hevder at cannabis kan ha positive medisinske egenskaper i form av smertelindring for kreftpasienter, uten eksplisitt å ta stilling til hvorvidt cannabisbruk forårsaker kreft eller ikke. Vi i RUStelefonen er ikke i posisjon til å avgjøre hvilken av disse standpunktene som ligger nærmest sannheten, og ønsker å gi mest mulig nøktern og kvalitetssikret informasjon. Vi opplyser om at artikkelen på Actis sine hjemmesider tar utgangspunkt i vår faktaside om cannabis, som på sin side er noen år gammel og vil få en betydelig revisjon/oppdatering i nær fremtid.
Det er også viktig å huske at cannabis ofte røykes sammen med tobakk, som jo er anerkjent som et potensielt kreftfremkallende middel. Mange cannabisbrukere røyker ikke tobakk ved siden av sin cannabisbruk, noe som betyr at cannabisbruken medfører tobakksrøyking som ikke ellers ville ha funnet sted. Sett ut ifra dette vil altså cannabisbruk i det minste kunne kalles potensielt indirekte kreftfremkallende. For øvrig holder vi fast ved våre uttalelser om at regelmessig cannabisrøyking kan forårsake bronkitt og andre luftveisplager.