Avrusning under tilsyn

Hei. For 5 år siden fikk jeg en mengde kroppslige plager og har fått diagnosen «alvorlig ME» .har mye smerter «overalt «. Har gått fast på Paralhin Forte og Tramadol i flere år nå. I begynnelsen ble jeg litt susen i hodet , men det gikk fort over, nå er problemet at jeg må ta såå mye av det 4-8 Tramadol om dagen og 5-10 PF om kvelden/natten. Jeg har nevnt bekymringen min for legen , men han sier at når jeg har så mye smerter så er det rettferdiggjort. Nå har jeg lest litt om dette og har mistanke om at tablettene gir meg større smerter enn jeg hadde i utgangspunktet . Har prøvd å gå uten ett par dager, men blir helt «gal» griner, svetter, kryper rundt i sengen og dunker hodet i veggen, klarer ikke å være i ro, og føler jeg blr «gal». Har ingen psykiske problemer ellers. Hvis jeg vil avruses har jeg to spørsmål- kan dette gjøres på sykehus? (Har en sønn på 10 år som ikke blr se mamma slik)
Når jeg til slutt sitter igjen med de smertene SLT startet med, hva da? Hvordan skal de kunne lindres uten PF og Tramadol?
Hilsen fortvilet kvinne på 52 år

, 52 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Du lurer på om du kan avruses på sykehus, og på det er svaret ja. Du kan søke om opphold på avgiftning/avrusning. Dette gjør du gjennom din fastlege. Det er viktig at du får medisinsk oppfølging når du skal slutte på disse medisinene, enten det er ved innlegging eller ikke. Derfor bør du uansett snakke med din lege om dette, slik at hen kan hjelpe deg med en nedtrappingsplan og/eller en søknad til avrusning.
Når det gjelder smertelindring, er dette et spørsmål utenfor vår kompetanse. Vi håper at legen din/smerteklinikk kan hjelpe deg med dette.