andre – Oxycontin og Suboxone

Hei. Jeg går på oxycontin/oxynorm i forholdsvis høye doser. Nå har jeg ikke akkurat rusproblemer, mere smerte, avhengighet og angstproblemer. De få gangene jeg har fått prøvd subuxone i relativt små mengder, har det tatt smertene bra og angsten har gitt seg mye slik at jeg fungerer i hverdagen. Oxycontin tar bare smertene, det er bra, men angsten som styrer mye av behaget i kroppen er fremdeles kraftig, og jeg har problemer med å fungere, jeg får ikke gjort noen ting. Blir rett og slett passifisert og har store problemer med å utføre hverdagslige ting. Blir innelåst og får ikke til å gjøre noe. Kort sakt subuxone gir meg livskvskvalitet så jeg får funksjonsevnen tilbake, med den får jeg jobbet med prosjekter og bruke hjernen min. Er det mulig for meg å få denne medisinen lovlig? Livskvaliteten er så dårlig at jeg ikke har noe livsgnist igjen.

Mann, 43 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Mange får Suboxone på lovlig hvis, men da i all hovedsak som en substitusjonsbehandling ved opiatavhengighet. Det er svært tvilsomt at du vil kunne få utskrevet dette uten at det fra før av foreligger et alvorlig opiatmisbruk. Men når det er sagt, så finnes det jo en rekke øvrige medikamenter som er utviklet nettopp for å lindre angstplager. Vi anbefaler at du forhører med legen som skriver ut din Oxycontin/ocynorm om du i tillegg kan få noen medisiner for dette.