Amfetamin. Hvor mye er vanlige doser?

Hei. Jeg prøvde ren amfetamin i natt for første gang. Hvor mye er vanlige doser? Vi var tre stykker som delte på 5gram samtig som vi røyket hasj.. Og hva er egentlig amfetamin, og hvor farlig er det egentlig? Om du kunne valgt et dop som det forsvarligste, hvilket ville det vært?
Veldig mange spørsmål fra en nyskjerrig jente….

Kvinne, 19 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
En vanlig brukerdose amfetamin ligger på omkring 50 mg. rent stoff. Mange inntar også høyere doser enn dette, men disse har gjerne utviklet en toleranse for stoffet, og gradvis trappet opp over tid. Dersom du er sikker på at det var rent stoff dere inntok skal vi ikke motsi dette, men du bør være oppmerksom på at amfetamin i pulverform gjerne omsettes utblandet. En vanlig brukerdose utblandet amfetamin ligger på omkring 250 mg. (også kjent som en «kvarting»), som igjen vanligvis inneholder omkring 50-150 mg. ren amfetamin. Og som du sikkert er klar over, er det vanlig å innta flere brukerdoser i løpet av en rusepisode. Du sier ikke noe om hvor mange enkeltinntak dere gjorde, men 5 g. fordelt på tre personer over én natt blir altså en ikke ubetydelig mengde, med utgangspunkt i ovennevnte veiledende tall for dosering.
Det er alltid krevende å svare objektivt på hvor farlig et stoff er. Dette avhenger ikke kun av stoffets egenskaper alene, men f.eks. også av brukerens personlighet, bruksmønster og øvrige livsstil. Én ting som er karakteristisk for amfetamin (og øvrige sentralstimulerende stoffer) er at det potensielt kan være sterkt vanedannende – du bør altså vurdere nøye om dette er noe du ønsker å gjøre igjen. Det er også en risiko for både kortsiktige og langsiktige skadevirkninger ved bruk av amfetamin, f.eks. tilknyttet aggressiv atferd eller slitasje på hjerte/kar. Du kan lese mer om amfetamin samt virkninger og bivirkninger på våre hjemmesider, og på Folkehelseinstituttets hjemmesider.
Når det gjelder hvilket rusmiddel som er det mest forsvarlige å bruke, kan vi nok ikke gi deg et spesifikt svar. Alle rusmidler er forskjellige, og kan gi ulike typer skadevirkninger dersom de ikke behandles med respekt og forsiktighet. På våre hjemmesider kan du lese litt om noen ulike typer rusmidler, og gjøre deg opp din egen mening om dette.