Alkoholmisbruk og totalt endret personlighet til samboeren

Hei.
Samboeren er 44 og noen ganger når han drikker, bikker det over. Han endrer seg totalt, sjeller meg ut, truer med forskjellige ting og kan bli voldelig.
Har også hendt at han drakk i skjul.
Dette medfører at jeg har en slags angst for at ting kan skje selv når han tar et glass vin til maten, vet på en måte aldri hvor jeg har han.
Vi er forlovet og skal gifte oss i juni, mens jeg kjenner at alkoholbruken hans gjør meg usikker, vil ikke oppleve vonde ting og heller ikke gå og tenke på ting som kan skje.
Selv ser han ikke problemet, sier at han drikker «for mye » bare noen ganger i året, mens for meg er det nok til at jeg er usikker og føler ubehag hver gang han tar et glass vin til maten.
Hva kan jeg gjøre her, både med tanke på min «angst» for at ting går galt og for hans alkoholinntak/kontroll på det ?

Kvinne, 34 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Vi skjønner godt at dette er vanskelig for deg, og at du blir usikker på om dette er mannen du vil dele livet med. At han selv ikke innser at dette er et problem, gjør situasjonen ekstra vanskelig.
Denne situasjonen er nok noe du bør tenke nøye over og hva slags liv du vil ha i fremtiden. Snakk gjerne med forloveden din om dette, og spør hva han synes er rimelig. Hvis han ikke klarer å endre sitt forhold til alkohol er det mulig at du blir nødt til å ta et valg. Enten å være sammen med han og utsette deg for de problemer overdreven alkoholbruk kan føre med seg, eller å droppe han og slippe alkoholproblematikken. Selv om han ikke synes det er noe problem, må du ha respekt for dine egne følelser og opplevelser. Vi vet ikke hvordan familesituasjonen deres er nå , men vurderer dere f.eks å få barn etterhvert kan situasjonen bli enda vanskeligere. Kanskje er det lurt om dere kontakter et familievernkontor dere dere bor, og går til noen samtaler. Det er viktig at du føler deg trygg på beslutningen, uansett hva du bestemmer deg for. Vil han ikke bli med på samtaler kan du få hjelp alikevel. Du er også velkommen til å ringe oss på 08588 RUStelfonen. Vi har åpent hver dag mellom 11-19 (langåpent tirsdag og onsdag 10-19). Du kan også chatte med oss på hverdager mellom11-17 (langåpent tirsdag og onsdag 10 -17).