Alkoholforbruk til mannen

Min mann drikker ofte og mye i mine øyne. Han har blitt tatt for promillekjøring to ganger, han har de siste 10 årene kommet hjem med høy promille og vært en kranglete og høylydt. Han har vært presset ift jobb og økonomi, og sier alkohol har vært en flukt. Han kan fint klare å la være å drikke, men jeg opplever at han drikker fort og mye når han gjør det, og at det ofte er alkohol i hverdagen. Han sier selv han har kontroll, men jeg er redd han ikke har det. Uansett synes jeg det er ubehagelig. Jeg sitter ofte hjemme og er redd han er ute og tar noen glass for mye. I går gikk han på jobb da barna var lagt. Han kom hjem etter 4 timer og dunstet øl. Han fortalte at gan hadde jobbet først og så satt seg på et utested og tatt 4 pils. Overreagerer jeg når jeg da mener det er usunt og unormalt? Han blir irritert når jeg stiller spørsmålstegn ved om det er greit at han går ut sånn på en hverdag uten at det er noe spesielt eller at han sier fra. Er det meg som er sensitiv når jeg opplever det ubehagelig at han kan styrte en flaske vin alene på en kveld og fortsatt ville ha mer? Hvor mye er det normalt at en voksen mann drikker?

Kvinne, 33 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Hva som er normalt kommer veldig an på situasjonen. Det som er normalt for noen kan være helt overdrevet for andre; her spiller kulturen og miljøet man lever i inn. Vi kan lettere si noe om hva som regnes som potensielt skadelig og således «unormalt». Folkehelseinstituttet sier at for en voksen mann – som ellers er sunn og ikke har noen helseproblemer – kan det være potensielt skadelig å drikke mer enn 15-20 standardenheter i uka. I praksis betyr dette for din mann at risikoen for skader på en rekke indre organer er økt ved daglig inntak av tre alkoholenheter, for eksempel 3 små glass vin hver dag. Inntak tilsvarende ett til to små glass vin per dag, øker risikoen for enkelte kreftformer. Dette vil altså si at om mannen din drikker mer enn to (små) pils eller to (små) glass vin daglig så er han i risikosonen for helseskader.
En standardenhet ~1 lite glass vin 12%  (ca 150 cl) | 1 øl/pils/cider 4,5 % (33 cl) | 4 cl brennevin 40 %. Hvis det samlede forbruket overstiger 20 slike enheter i uka er risikoen for skader tilstede.
Hvis du opplever at det blir mer enn du synes er ok, så bør du ta det opp med ham. Dere kan lage helt konkrete avtaler om hva som er nok; la si en avtale om alkohol ikke mer enn X antall ganger i uka og ikke mer enn X antall enheter. Skal han være på den sikre siden helsemessig, bør det være maks to enheter om dagen.
Er det vanskelig å få til en slik samtale uten hjelp, kan dere enten kontakte et Familievernkontor, eller ring Veiledningssenteret for pårørende og få hjelp av dem til å snakke som saken.