Alkohol, sunt eller usunt?

Hei!
Kan helsen på sikt påvirkes hvis man drikker litt alkohol innimellom (tenker på et glass, og ikke så mye at man blir full). Er det bedre for helsen å ikke drikke i det hele tatt enn av og til?

Kvinne, 18 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Noe forskning indikerer at litt alkohol kan være godt for blant annet hjertet, men denne type forskning tilbakevises ofte eller er veldig uklar i forhold til andre faktorer som kan spille inn. Alkohol anses uansett ikke som helsebringende, mengde har her mye å si på hvor skadelig det kan være. Å drikke et glass alkohol innimellom (så fremst innimellom betyr av og til, og ikke hver dag, for eksempel), vil ikke ha stor utslag på helsen verken negativt eller positivt.  Dette temaet ble faktisk nettopp skrevet om i Aftenposten, vi anbefaler å lese denne.