blir slem og aggressiv når jeg er full

Jeg er en jenta på 18 år, som har et alkoholproblem. Jeg drikker ikke ofte, men når jeg først drikker for å ha det hyggelig med venner eller dra en tur på byen, så klarer jeg ikke å begrense alkoholinntaket. Sier alltid til meg selv at jeg kun skal ta et par glass, men det stopper aldri. Jeg blir alltid så full at jeg blir helt totalforandret i væremåte. Jeg er et genuint snilt menneske som aldri vil noen noe vondt, men når jeg drikker så blir jeg sint og sur på alle, og blir veldig aggresiv. Jeg er redd for personen jeg blir, og jeg støter alle fra meg. Jeg vil ikke ha det slik, og har søkt hjelp ulike steder, men ingenting ser ut til å fungere. håper det vil hjelpe og kontakte dere.

Kvinne, 18 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Det er nok mange som kjenner seg igjen i din beskrivelse. Mange blir ugreie når de drikker, og det er ikke uten grunn at mange alvorlige kriminelle handlinger skjer når gjerningspersonen er under alkoholpåvirkning. Så den mest hensynsfulle måten for en selv og for andre er kanskje, at har man erfart at man blir ugrei/ufyselig/slem i fylla, har man selv ansvar for å sørge for at det ikke skjer igjen. Det er der du er nå, virker det som, og det er bra.
Du ber om hjelp slik at det ikke skjer igjen. Det er bra at du ønsker å ta ansvar for din oppførsel i fylla. Men det er nok ikke noen andre enn deg selv som kan hjelpe deg. Det du antageligvis bør gjøre og som er det eneste som kan hjelpe, er å drikke mindre og unngå å bli så full som du er når du begynner å oppføre deg dårlig.
For noen holder det å kutte ut spriten. For andre må det mer langsiktighet til; informere venner, skrive en drikkedagbok, drikke alkoholfritt innimellom, ikke ta med kortet på byen, og så videre. Felles for alle strategiene er at du må planlegge. Planlegg hvor mye du skal drikke, og hold deg til det. Det kan være vanskelig, men øvelse gjør mester. Det er dessverre ikke noe mer konkret enn dette, men den eneste måten å ikke bli for full på, er å drikke mye mindre.
Det kan også hjelpe å kjenne etter på dagsform; er du sliten, trøtt eller halvsyk, tåler du mindre. En god regel er å alltid spise et godt måltid før en fest. Da bruker alkoholen lengre tid på å brytes ned, og promillestigningen vil gå saktere. Drikk sakte, og aldri bland alkohol med andre rusmidler eller medisiner.
Om ingen av disse tiltakene fungerer, så er det slik at noen rett og slett har det best ved å ikke drikke alkohol, i hvert fall for en periode.
Lykke til.