En venn av meg starter på kokain for å bli tynnere

Hei! Jeg har akkurat funnet ut at en venn(jente, 18-år)av meg starter på kokain for å bli tynnere! Jeg har sagt til henne at det ikke greit, men hun må bestemme selv hva hun gjør med livet sitt! Jeg har også sagt til henne at hvis hun bruker det i nærheten av meg eller jeg merker det på henne at hun er ruset så vil spørre etter hjelp! Så jeg lurer da på hvordan man skal gå frem? Hvem skal man kontakte? Hva gjør jeg?

Kvinne, 18 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Det er en vanskelig situasjon når noen man kjenner og bryr seg om tar slike valg. Du har tydeligvis snakket med din venn om hva du tenker og sagt klart at det er hennes valg. Men allikevel er jo dette noe man ikke kan gå rundt og bære på uten bekymring. Du kan tipse henne om å kontakte oss; det er helt anonymt og uforpliktende. Kanskje vi kan gi henne gode råd og motivere henne til å slutte.
På en måte har du jo gjort det du kan allerede når du sier du ikke vil ha dette i nærheten av deg og ev. kommer til å si fra om hun er ruset sammen deg. Hvis du har behov for å snakke med noen, kan du f.eks. kontakte en helsestasjon for ungdom i ditt distrikt. Der kan du snakke om din bekymring og få informasjon om mulige hjelpetiltak hun kan benytte seg av. Du kan være på tilbudssiden overfor henne og si at du stiller opp om hun ønsker det, men samtidig også formidle – slik du ganske riktig gjør allerede – at det er hennes liv og hennes ansvar. Til syvende og sist kan ikke du sørge for, eller ta ansvaret for, de valgene hun tar. Ta vare på deg selv og ikke ha dårlig samvittighet selv om det skulle vise seg at hun ikke tar hensyn til dine meninger.