Varighet av bivirkning av amfetamin

Har no haldt meg borte frå amfetamin i 8 dagaretter å ha stått på dette samanhengande meir
eller mindre i 6 mnd.Føler enorm depresjon/tristhet/håpløshet.I tillegg sterk angst og forsterking av mine tidlegare OCD plager.Eg heldt snart ikkje ut lenger,har inni i mellom sjølv-
mordstankar.Men eg nektar å begynne å rusa meg igjen.Har også kutta all alkohol.
Finst det nokon ikkje vanedannande medisin som kan hjelpa meg gjennom denne perioden av abstinens.Kor lang tid er det forventa at abstinenssymptom et. amf.misbruk kan vare?
Har det skikkeleg tøft og ingen å snakka med dette om.Ver vennleg å svar meg snarast,
frå fortvila nedkjørt kvinne.
Kvinne, år fra Hordaland

RUStelefonen svarer:
Først vil vi gratulere deg med å klare å slutte med amfetamin. Det kan være svært vanskelig, og de psykiske plagene du har nå er vanlige ettervirkninger av å slutte med langvarig bruk av amfetamin. Du skriver at du tidligere har hatt OCD, og at det har kommet mer frem etter at du sluttet å ruse deg. Det er vanskelig for oss å si hvor lenge du vil ha det vanskelig, men det blir som regel bedre og bedre, det vil si at det slipper litt og litt ettersom tiden går. Men om du hadde en del psykiske plager før du begynte å ruse deg,  kan det være at det er de som kommer tilbake nå, og at det ikke bare er amfetaminen som gjør at du har det slik. Det er viktig at du får pratet med noen om dette. Du kan kanskje kontakte en hjelpetelefon eller oppsøke legen din eller andre som kan gi deg oppfølging. Har du selvmordstanker, er det viktig at du får noen å snakke med om dette.
Nedenfor gir vi deg kontaktinformasjonen til noen av de du kan ta kontakt med:
• Din fastlege eller annen helsepersonell som du har kontakt med
• Mental helse sin hjelpetelefon 116113
• Kirkens SOS 2240040
• RUStelefonen 08588
• Du kan lese mer om å få hjelp her