Hvorfor står det at en ikke skal drikke alkohol før det har gått 14 dager etter inntak av Antabus?
Virkningen går jo over etter 3-5 dager?

Mann, 46 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Pakningsvedlegget til Antabus kan virke forvirrende. På den ene siden skriver de at virkestoffet (Disulfiram) er ute av kroppen etter 3 dager, mens under forsiktighetsregler skriver de at du ikke skal drikke alkohol før det har gått 14 dager. Relis, som gir produsentavhengig legemiddelinformasjon, skriver om hvorfor du bør vente med å drikke alkohol i to uker etter bruk av Antabus – «Flere anerkjente oppslagsverk angir at alkohol kan gi ubehagelige effekter hos noen inntil 2 uker etter seponering av disulfiram. Clinical Pharmacology angir at 20 % av dosen fortsatt kan være i kroppen i en uke eller lengre etter seponering, og at det er fare for akkumulering av disulfiram. Disulfiram er sterkt lipofilt og kan akkumulere i fettvev. Ifølge Goodman & Gilman kan følsomhet for alkohol vedvare 14 dager etter seponering av disulfiram fordi restitusjon av ALDH skjer langsomt. Nydannelse av enzymet kan ta 6 dager eller mer. Det er også kjent at det kan være store individuelle forskjeller i eliminasjon og plasmakonsentrasjoner ved bruk av disulfiram«.
I korthet betyr det at Disulfiram lagres i fettvevet i kroppen og gir forenget virketid. Det kan ta opp til to uker før det er ute av kroppen, og i den perioden kan bruk av alkohol gi ubehaglige effekter.