Påvisningstid cannabis

Har i ca 6 mnd, røyk hasj jevnlig. Bestemte meg for å kutte ut for 9,5 uker siden.
Startet et nytt og bedre liv, har trent og spist sunt siste mnd.
Skal ta urinprøve, og er redd thc vil dukke opp. Er det mulig å spore dette etter seks uker med rene prøver?

Kvinne, 37 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Dersom du har avlagt rene prøver i seks uker, er det svært lave sjanser for at du vil teste positivt på THC etter 9,5 uker. Det eneste som kan tale imot dette er at du har nylig har begynt å trene, hvilket kan bidra til at kroppen frigjør mer THC enn tidligere. Dette gjelder særlig dersom du avlegger en urinprøve som er mer konsentrert enn tidligere prøver. Likevel er det sjeldent at cannabisbruk vil kunne påvises 9,5 uker etter siste inntak.