Sobril og Bilkjøring

Ikke så mye et spørsmål, men pga av angslidelser (og tidvis panikk angst) så bruker jeg å ta en Sobril 15 mg. Denne pillen døyver bort angsten og jeg kan fungere normalt. Nå ser jeg at å ta en Sobril blir likestilt med Alkohol vedrørende bilkjøring, og det er latterlig. Med en Sobril så blir jeg «normal» og rolig….IKKE SLØV som med Alkohol. Det er jo 1000 ganger mer farlig å kjøre bil med et angst anfall…..men det er det ikke noen lov mot, forstå det den som kan!!! Dette gjør hverdagen min mye vanskeligere, siden jeg er avhengig av bil for å kunne komme til og fra jobb. Noen andre som har erfaringer med Sobril, til slikt bruk som jeg beskriver over?

Mann, 43 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Det er nok mange som har lignende erfaring med Sobril som du har. Det er i slike tilfeller som du beskriver, at Sobril er ment til å brukes. Dessverre er det slik at Sobril og lignende medikamenter også misbrukes. Det er nok disse man ønsker å ramme ved å stramme inn reglene i forhold til bilkjøring.  Får du utskrevet Sobril fra legen, som mener at det er ok at du kjører når du bruker de,  og du tar dette som foreskrevet, gjelder ikke disse nye grenseverdiene deg. Vi anbefaler deg å snakke med legen om hvordan du skal forholde deg til dette.
Forøvrig så er det mulig å få inndratt førerkortet om man er så psykisk (eller fysisk) syk at det vurderes dertil at man er en fare for trafikksikkerheten. Så det finnes en lov mot dette også.