Sluttet med cannabis..

Hei!
Jeg sluttet med cannabis for 13 dager siden. Har brukt det fast/av og på i rundt 6 år; stort sett fast. Nå sliter jeg med angst og deprisjon.. Tror til og med jeg faller innafor schsofreni… Blir jeg noen gang «normal» igjen?? Kjenner ikke igjen meg selv lenger, og det er vanskelig og fungere I det dagligdagse livet… Hva skjer med meg?
, 23 år fra

RUStelefonen svarer:
Gratulerer med valget om å slutte med cannabis! Det du opplever nå, er vanlige abstinenser som følge av cannabis-slutt. Det er mange som sliter med de samme tankene som deg, og som er redde for at de kommer til å ha det sånn bestandig. Slik er det heldigvis ikke, men vi skjønner godt at det er ubehagelig mens det står på. Vanlige symptomer i de første to ukene er søvnforstyrrelser, kald og varm svetting, økt drømmeaktivitet, muskelverk, hodepine, snue, dårlig mage, irritasjon og negative følelser. Du kan altså forvente at du er over det verste nå. Og selv om plagene kan sitte i enda litt lenger vil de normalt bli mildere etterhvert som dagene går.
Hvis du sliter veldig med angst kan dette gjøre ubehaget verre, og det kan være vanskelig å skille mellom hva som er forårsaket av angst og hva som er forårsaket av abstinenser. Altså, angst alene kan gi ubehag, og det kan være med på å forsterke/forlenge ubehaget som kommer av cannabisabstinenser. Derfor kan det være lurt å lære seg noen metoder for avspenning, eller kanskje snakke med noen om dette. Noen sier at akupunktur hjelper. Retretten i Oslo har informasjon om akupunktur. Ellers anbefaler vi å forsøke å hvile, gjøre ting du liker å gjøre, og å forsøke å få i deg nok å drikke og spise. Hvis det ikke gir seg anbefaler vi at du tar kontakt med noen som kan hjelpe deg, for eksempel lege eller psykolog.
Når man er i en slutte-periode, er det generelt veldig viktig å være obs på hva som kan skje med deg og hva slags komplikasjoner man kan forvente. Dette for nettopp å hindre tilbakefall. Er du klar over at det går over og blir bedre, er det lettere å holde ut. Vi anbefaler deg å ta en titt på hasjguiden. Der får du god informasjon om hva man kan vente seg når man slutter med hasj.
Det finnes tilbud utenom lege eller psykolog for folk som ønsker å slutte med hasj. Sjekk i kommunen du bor i hvilke tilbud de har som kan være aktuelle for deg – lykke til!