Rusproblemer. Ulike problemstillinnger.

Er det mulig og få bort uvelkomne «Injeksonsstikkere på døra ???» Eller i det hele tatt få bukt med problemet på at de stadig dukker opp uten min tillatelse?? Kan jeg også få spør om hvordan jeg kan trene opp ordleggingssystemet uten og bare «komme meg unna» hele tiden for å kunne hejlpe mefg selv bedre!?? Instinktet mitt på hva som er rett og galt i den indre og ytre verden forsvinner også. Jeg står på Zoloft om det skulle være noen medisinbehandling injeksjonsk. Men har ikke telefon selv om jeg ønsker å snakke med noen av og til. Og jeg har ikke anldening å ringe fastlegen min selv for å ta opp problemet.

Kvinne, 30 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke helt sikre på hva du mener med «injeksjonsstikkere på døra», men ut i fra det du skriver – kan det være slik at du går på depotmedisin? I så tilfelle forklarer det jo hvorfor de stadig dukker opp på døren din uten din tillatelse. Det beste tipset vi har, er å forsøke å motta den hjelpen du blir tilbudt. Da vil du kanskje oppleve at de «maser» mindre.
Du lurer på hvordan du kan trene opp ordleggingssystemet, for å kunne hjelpe deg selv bedre. Det å lese for eksempel bøker, blader, aviser osv kan være til hjelp for å få et bedre språkreportoar, hvis det er det du mener.
Det høres ut som om du ikke har det så greit, og da er det ikke alltid så lett å skille mellom «indre og ytre verden» som du beskriver. Den beste måten du kan finne ut av om noe er rett eller galt, er å spørre andre.
Angående Zoloft, så er dette et antidepressiva, og det kommer ikke i depot, det vil si at det ikke lar seg injisere medisinsk.
Det at du ikke har telefon, skjønner vi at er både vanskelig og upraktisk for deg. Hadde det vært en idè å søkt NAV om penger til en telefon? En kan få en ganske billig telefon på f.eks. Clas Olsson. Det er lett å bli ensom når man ikke kan ringe andre, dette er et argument som du kan bruke når/hvis du søker. Samtidig er det viktig for deg å kunne få kontakt med fastlegen din.
Du er selvsagt velkommen til å ta kontakt med oss her, eller på chat, inntil du får en telefon.
Vi ønsker deg lykke til!