rusbehandling og ettervern

Hei.
Jeg lurer på om det finnes noen oversikt over de tilbud som finnes innen rusbehandling og ettervern i Buskerud fylke.
Jeg har hørt at det også finnes frivillige aktører, men jeg kan ikke finne noen på nettet.
Jeg går på «Miljøarbeid innen rus» og skriver en oppgave som skal leveres i mars. Jeg er den eneste i mitt fylke som går studiet dette året, så jeg har ingen andre å samarbeide med. Blir veldig glad om dere hadde noe informasjon å gi ut.
Mvh (red. anonymisert)

Kvinne, 35 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
I helsevesenet regnes rusbehandling og ettervern som to forskjellige ting. Mens spesialisthelsetjenesten, i regi av helseforetakene, har ansvar for rusbehandling, er ansvaret for ettervern kommunalt. Det vil si at når en person ansees som ferdig behandlet av spesialisthelsetjenesten er det kommuen som har ansvar for ettervernet, og det er opp til hver enkelt kommune hvordan de vil forvalte dette ansvaret. Med andre ord, tilbudet kan vareiere mye fra kommune til kommune. Vi kjenner ikke til noen oversikt over dette, men du kan sikkert få informasjon ved å ringe noen kommuner eller å lese på de forskjellige kommunenes hjemmesider.
Når det gjelder rusbehandling er det som sagt spesialisthelsetjenesten som står for dette. På helsenorge.no finner du oversikt over behandlingssteder i Buskerud for både alkohol og illegale rusmidler.