Rus og ungdom – trafikk og bilkjøring

Hei! vi har rus-prosjekt på skolen nå. Vi fikk oppgaven «rus og trafikk» og har et spørsmål om rus og Ungdom (gjerne i forbindelse med trafikk og bilkjøring). Er det noen som kan si oss noe om dette? hvordan får ungdommer tak i alkohol og rus? hvordan går dette utover trafikken?

Gutt, 14 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
All rusmiddelbruk i trafikken øker risikoen for ulykker fordi bruken påvriker sansene våre.  Dette kan dere lese mer om på denne siden fra folkehelseinstitiuttet.
Hvor ungdom får tak i rusmidler (alkohol og narkotika) varierer nok mye. Noen får av foreldrene sine, noen får av venner, noen får andre til å kjøpe for seg og noen stjeler det.
Når ungdom (og alle andre) bruker rusmidler blir deres sanser påvirket slik at de blant annet ikke reagerer så fort som de pleier. Hvis de begir seg ut i trafikken, enten som forgjengere, syklister eller sjåfører, øker det risikoen for trafikkulykker.