Psykotisk og skremmende ekssamboer

Jeg har vært samboer med en på 21 år i noen mnder nå, vi begge sliter sterkt med amfetamin avhengighet, men jeg klarer meg ofte bare i helgene! Det har seg slik at jeg tidligere har nevnt ovenfor min samboer at jeg ikke kan leve i samme leilighet som han hvis vi ikke slutter, eller får hjelp. Jeg har kommet i kontakt med et hjelpe team men ikke han. I går rundt 18 tiden sa jeg til han at jeg måtte gjøre det slutt i og med rusmisbruket. Han har da sittet på rommet hele natt og sendt meg mange meldinger som bekymrer meg! Her er noe av det han skriver, «han er ikke verdt å leve lengre», «kommer til å ta livet mitt» osv..
I starten skrev jeg bare tilbake han skulle skjerpe seg og legge seg, men så begynte han å vandre på rommet og plutselig ble det stille, han sendte meg et bilde, jeg klarte ikke helt se hva det var først og trodde det var blod på gulvet. Men da jeg åpnet døra satt han skamrusa med masse brukte sprøyter i sengekanten. Denne natten har han da tatt mye amfetamin og 12 rivotril. Jeg vurdere jo så klart å ringe nød nr, men han går turbo og blir veldig hissig.
Hva kan jeg gjøre??? 🙁

Kvinne, 18 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Situasjonen du beskriver høres ut til å være vanskelig, du har en samboer som bruker amfetamin jevnlig, og som truer med å ta livet sitt når du sier at du vil gjøre det slutt. Du lurer på hva du kan gjøre, men dessverre kan ikke vi gi deg noe fasitsvar på det. Men vi kan skrive litt om hva vi tenker rundt din situasjon.
Vi forstår godt at det ikke er lett for deg, og at du er redd for at han skal begå selvmord. Samtidig tenker vi at dersom det skulle skje, så er det på ingen måte din skyld. Det er han som bestemmer om han vil leve eller ikke, og det at han forsøker å legge det ansvaret over på deg er egentlig ikke så snilt av ham. Vi kan nærmest si at han tvinger deg til å bli hos ham enda du ikke vil. Satt på spissen så virker det som at han ikke tar hensyn til om du er ulykkelig bare han selv får viljen sin. Og hvis han ikke får viljen sin så truer han med å «straffe» deg sånn at du skal få det vondt. Det er mulig at han har det så vondt og er så fortvilet at han nærmest ikke er klar over hva han driver med, men igjen, dette er ikke din skyld, og det er lite du kan gjøre med annet å å få din samboer til skjønne at hans liv er hans ansvar. Han velger selv å bruke amfetamin, og han velger selv om han vil leve eller ikke. Det eneste du har ansvar for er ditt liv, og hvordan du vil ha det. Og det å gjøre det slutt med denne mannen synes å være et skritt i riktig retning. Vi synes det er flott at du har tatt konatkt med hjelpeteam, og vi ønsker deg all lykke!
Hvis situasjonen ikke bedrer seg og du akutt trenger noen å snakke med kan du ringe Mental helse på 116 123. De har åpent hele døgnet og det koster ingenting å ringe dem. For øvrig er det også helt rimelig å kontakte AMK på tlf. 113 dersom situasjonen skulle gjenta seg.