Promille?

Hei! Idag satte jeg meg ned for å rekne ut promillen min for å kunne kjøre etter en fest natten før. Jeg ble helt sjokkert når jeg satte meg litt inn i tabellen. Hvis jeg regner riktig, så burde de fleste vennene mine være døde nå. Flere av dem kan fint drikke én liter sprit, pluss 2-3 drinker på byen i løpet av en kveld. Jeg ble også sjokkert av mitt eget forbruk. Jeg veier ca.60 kilo, og iløpet av en vanlig dag ute, så kan jeg drikke noe liknende dette:
*4-6 drinker, hvor jeg blander med ca. 1dl 40%
*1-3 rusbrus
*2-4 shotter 4cl 40%
*1-2 shotter 4cl 12%
Jeg kan ofte drikke litt mer enn andre, men føler alikevell at flere drikker noenlunde likt. Er dette veldig mye?
Kvinne, 21 år fra

RUStelefonen svarer:
Det er alltid vanskelig å besvare spørsmål av typen «hvor mye er veldig mye?», da det ikke alltid finnes et klart svar. Det er en rekke faktorer som spiller inn her, og svaret vil delvis også avhenge av hvem/hva man sammenligner med. Dersom det stemmer at flere av dine venner fint kan drikke én liter sprit + to-tre drinker i løpet av én kveld, er dette noe som nok ligger betydelig over landsgjennomsnittet. Norske helsemyndigheter, med utgangspunkt i tall fra Verdens helseorganisasjon (WHO), definerer et storforbruk av alkohol som 14 enheter per uke for kvinner og 21 enheter per uke for menn. Tendensen viser at stadig flere land senker denne grensen ytterligere. Men alkoholbruk omtales også som særlig problematisk idet det begynner å gå på bekostning av andre ting i livet. Så spørsmålet blir kanskje: synes du selv at din alkoholbruk er problematisk? Forsøk å besvare dette spørsmålet uten å sammenligne med dine venners drikkemønster. Husk at et høyt alkoholbruk kan gi betydelige konsekvener både på kort og lang sikt.
For øvrig har vi utarbeidet en guide til utregning av alkoholpromille, der du finner lenker til flere promillekalkulatorer. Du er også velkommen til å kontakte oss på tlf. 08588 dersom du ønsker en utdypende samtale.