Positiv prøve av 1 trekk hasj ?

Hei jeg tok et lite trekk med hasj av en joint og måtte ta UP etter 4 døgn ,hvor sannsynlig er det da at prøven er positiv ? Jeg kan ikke fatte at det skal være noe problem men alt som står på nett gjør meg veldig usikker ! MVH Nåja

Mann, 36 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Det er ikke rart du blir usikker, for det er mange faktorer som spiller inn for hvor lenge THC (virkestoffet i hasj/marihuana/cannabis) lagres i kroppen og kan påvises på urinprøve. Mengden som brukes, styrken på stoffet og ulikt tempo på hvor fort det skilles ut, når på dagen du tar prøven, hva du har drukket før prøven, individuelle forskjeller og tilfeldigheter, analysemetoder, er alle faktorer som spiller inn. Hvis du kun tok ett lite trekk av hasj mener vi det er overveiende sannsynlig – men ikke sikkert – at en urinprøve fire dager etter vil være ren. Det forutsetter at du ikke har røyket hasj jevnlig i ukene før du tok det trekket.