Paralgin forte

Jeg lurer på om hvordan jeg kan slutte å ta medikamenter som paralgin forte. Når jeg har triste perioder pleier jeg å ta 2-3 tabelett fra min mor (hun vet ikke det). Jeg føler ikke det hjelper stort, men gjør det alikavell? Jeg vet det er skadelig, men føler en trang til å ta det av og til. Hvilke bivirkninger har det? Hvor mye skal til for en overdose? Hvordan avvenne det?

Kvinne, 16 år fra Finmark
RUStelefonen svarer:
Dersom du tar paralgin forte (og lignende medikamenter) regelmessig, kan det være vanskelig å slutte. Hvis du først blir avhengig  er det vanlig å lage en nedtrappingsplan i samråd med legen som skriver ut medisinene. En slik nedtrappingsplan tar generelt form av at du skal forsøke å gradvis ta så lite som mulig av medikamentet over en kortest mulig periode. Du kan lese mer om virkninger og bivirkninger på Felleskatalogens hjemmesider.
Ettersom du er forholdsvis ung, og tar disse medikamentene i skjul, tenker vi at du kanskje trenger noen å snakke med om hvordan du har det. Det viktigste problemet for deg er kanskje ikke avvenning, men det at du i det hele tatt føler behov for å ta disse medikamentene. Hvis du ikke føler at du kan snakke med venner eller familie om dette, anbefaler vi at du f.eks. tar kontakt med helsesøster på skolen eller helsestasjon for ungdom. Et annet alternativ er å kontakte fastlegen din og be om henvisning til psykolog. Husk at helsepersonell har taushetsplikt ettersom du er 16 år gammel. Du kan også ringe Mental Helses døgnåpne telefon, og snakke om hvordan du har det i triste perioder.