oppfører meg dårlig i fylla – hvilke tiltak må fattes?

Hei!
Jeg er glad i en fest, men har ikke et alkoholproblem.
Problemet er dømmekraft under påvirkning av alkohol.
Jeg har gjort mye dumt i fylla, og nå er det nok. Har vært i kontakt med politiet, såret personer osv, alt i sterk alkohol rus.
Jeg kan ta meg en fest, og ha det hyggelig med venner og bekjente, men noen ganger går det over stokk og stein. Jeg har ikke noen problemer med å være «sjåfør» men det er ikke et alternativ i denne saken. Jeg trenger hjelp med rus håndtering – hvordan kan jeg unngå å bli så beruset at jeg gjør ting jeg ikke ønsker? Hvilke tiltak må fattes?
-B

Mann, 23 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Det er nok mange som kjenner seg igjen i din beskrivelse. Hvis vi forstår deg rett, har du problemer med at du ikke klarer å kontrollere din adferd når du blir for full – noe som resulterer i at du gjør ting du angrer på.
Mange blir ugreie når de drikker, og det er ikke uten grunn at mange alvorlige kriminelle handlinger skjer når gjerningspersonen er under alkoholpåvirkning. Juridisk sett er det ikke noen unnskyldning at man er full. Dette fordi det er du selv som har valgt å drikke. Hvis du for eksempel banker opp noen i fylla, vil ikke straffeutmålingen bli mindre fordi du var full.
Om man skal bli unnskyldt for det man gjør i det private liv fordi man er full, er det mange meninger om. Hva folk mener om det, vil nok være ganske forskjellig – blant annet ut ifra egne erfaringer. Men det gjør nok ikke mindre vondt om for eksempel kjæresten er utro mens h*n var full, enn om h*n var utro i edru tilstand.  Alkohol har den effekten at det innsnevrer konsentrasjonen, kognitive ferdigheter og evnen til å ta gode avgjørelser, men det er likevel slik at avgjørelsene er dine.
Så den mest hensynsfulle måten for en selv og for andre er kanskje, at har man erfart at man blir ugrei/ufyselig/slem i fylla, har man selv ansvar for å sørge for at det ikke skjer igjen. Det er der du er nå, virker det som, og det er bra.
Du lurer på hvilke tiltak som må fattes. Det er et veldig enkelt spørsmål å svare på. Du må slutte å drikke deg så full. Det er kanskje ikke like enkelt. Om du skal slutte å drikke totalt, skal vi ikke bestemme for deg, men svaret på spørsmålet ditt er i hvert fall at, du må endre alkoholinntaket/vanene dine.
For noen holder det å kutte ut spriten. For andre må det mer langsiktighet til; informere venner, skrive en drikkedagbok, drikke alkoholfritt innimellom, ikke ta med kortet på byen, og så videre. Felles for alle strategiene er at du må planlegge. Planlegg hvor mye du skal drikke, og hold deg til det. Det kan være vanskelig, men øvelse gjør mester. Det er dessverre ikke noe mer konkret enn dette, men den eneste måten å ikke bli for full på, er å drikke mye mindre.
Det kan også hjelpe å kjenne etter på dagsform; er du sliten, trøtt eller halvssyk, tåler du mindre. En god regel er å alltid spise et godt måltid før en fest. Da bruker alkoholen lengre tid på å brytes ned, og promillestigningen vil gå saktere. Drikk sakte, og aldri bland alkohol med andre rusmidler eller medisiner.
Lykke til.