Operert – Tramadol og bilkjøring

Heisann!
Ble operert i en skulder for en stund siden, men dette ble ikke vellykket og venter nå på ny operasjon. Som smertelindring har legen anbefalt meg Tramadol. Dette tar jeg 2 ganger om dagen, 1 tablett 50mg hver gang + paracet. Har fått klar beskjed om at dette ikke er noe problem med tanke på bilkjøring, bortsett fra de første 14 dagene jeg bruker dette legemiddelet. Men hvordan fungerer dette da hvis jeg blir stoppet i kontroll med spyttprøve, og den viser at jeg har dette legemiddelet «i kroppen», tross i at jeg er helt klar og ikke føler meg påvirket på noen måter? Ville aldri i livet satt meg bak rattet i et kjøretøy om jeg ikke følte meg skikket!
Har prøvd å google litt, men synes svarene en finner er delt om hva som er rett.
Vil jo selvsagt tro at legen min har rett i det hun sier, men ble samtidig veldig skeptisk når en leser så mye forskjellig. Burde jeg ha med meg noe brev fra legen om at jeg bruker denne medisinen? Hvilken praksis er det på dette?

Mann, 36 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Det er riktig som legen sier at du kan kombinere denne medisinen med bilkjøring etter en 14-dagers tilvenningsfase, forutsatt at du ikke overstiger den doseringen som er angitt av legen. Det er fastsatt grenseverdier for tillatt blodkonsentrasjon for en rekke rus- og legemidler mht. bilkjøring. Ut ifra dette regelverket er det av stor betydning hvorvidt man bruker et medikament på rettmessig vis (dvs. i henhold til en resept) eller ikke. Dersom man bruker et medikament i henhold til en resept, er det andre grenseverdier for tillatt blodkonsentrasjon som gjelder. Hvis du skulle bli stoppet i en kontroll som påviser tramadol i blod/spytt, vil en sakkyndig vurdere hvorvidt du har begått en straffbar handling eller ikke. Dette er for å vurdere hvorvidt du har tilvendt deg stoffet i stor nok grad til at du ikke er ruspåvirket. Dersom du har fulgt dosering angitt av lege, og gjennomført en 14-dagers tilvenningsfase, er det små eller ingen sjanser for at din handling skal vurderes som straffbar.
Så vidt vi er kjent med vil det ikke ha noen betydning om du har brev fra legen tilgjengelig i bilen, da den sakkyndige vurderingen finner sted i etterkant av den eventuelle kontrollen. Dette tør vi likevel ikke garantere.
Du finner korrekt informasjon om det oppdaterte regelverket på Folkehelseinstituttets hjemmesider. Tramadol står riktignok ikke oppført på denne listen, men prinsippene i regelverket er likevel gjeldende.