Narkotika ledd 162 (2)

Hei, jeg har ikke fått noe svar enda fra arbeidsgiveren noe som gjør meg engstlig og usikker.
Jeg har også tatt kontakt med en bemmaningsbyrå der jeg sa att jeg verken har blitt dømt dfor noe eller er en kriminell og har vært uheldig som står under etterforskning for dette osv.
Hun sa da at de ansetter bare folk med plettfrittvandel? i min tilfelle, er det en pikk,anmerkning på rullebladet før saken har kommet opp og jeg har blitt dømt? det står bare» Bemerkelse på at denne personen er… også når anmeldelsen ble gjort.
Jeg røyke ikke canabis så det er ikke en problem her. takk for svar 🙂

Mann, 20 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Vi har vært i kontakt med politijurist som på generelt grunnlag sier at du rent teknisk antakelig ikke har plettfri vandel siden du er anmeldt for et kriminelt forhold, dvs. at du har en anmerkning som sier at du er anmeldt men ikke dømt/kjent skyldig. Fordi du ikke er dømt for forholdet, så er du ikke «tidligere straffedømt» eller kjent skyldig i kriminell aktivitet. Hvorvidt dette diskvalifiserer deg for å jobbe i barnehage er nok litt opp til den som skal ansette deg, fordi dette kan ansees som en form for «gråsone» der du er uskyldig inntil det motsatte er bevist, men hvor vandelsattesten din sier at du fortsatt er under etterforkning (du har en bemerkelse der som kan føre til «prikk på rullebladet»).
Igjen, hvis du vil ha et mer nøyaktig svar kan du kontakte politiavdelingen (i Vardø) som utsteder attestene på 79989360.