Hva er narkotika og hva skjer hvis man bruker det?
Hva er narkotika, og hva skjer innvendig og utvendig på kroppen hvis man bruker det?

Jente, 12 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
En definisjon på hva narkotika er at det er rusmidler som er oppført på narkotikalisten. Hvis du går inn her på narkotikalisten vil du se at det er ganske mange stoffer og planter som omfattes av FNs narkotikakonvensjoner. Det de fleste er opptatt av er hva narkotika gjør med hjernen, organer og annet inne i kroppen vår. Skader utvendig kan f.eks være stikk fra sprøyter og betennelser i forbindelse med sprøytebruk. En del misbrukere får også dårlige tenner og utslett og sår på kroppen. Dette kan du se hvis du søker på Google, f.eks på «metamphetamine user». Hvis du vil lese mer om hva som skjer med kroppen når du bruker narkotika, anbefaler vi deg å gå inn på vår hjemmeside RUStelefon.no, fakta om rusmidler.