Mistenker at romkamerat bruker hasj

Jeg mistenker at romkameraten min bruker hasj. Hun har lovet at hun har sluttet med dette for snart 3 år siden, da hun brukte harsj og andre rusmidler. Har funnet hasj i leiligheten og har fått bekreftet at hun nylig har brukt hasj. På grunn av dårlig oppvekst med foreldre som var/er rusmisbrukere har jeg nulltoleranse for bruk av stoff. Spørsmålet mitt er hvordan jeg kan konfrontere vedkommende med dette for å gjøre det minst mulig ubehagelig? Har ikke peiling på hva jeg skal gjøre og vil egentlig ha henne ut av leiligheten, for hun har sløst på sjansene hun har fått.

Kvinne, 19 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Hva du bør gjøre videre avhenger kanskje litt av hva slags leieavtale dere har, samt hvilken posisjon dere begge er i mht. denne. Er det slik at du står som hovedleietaker, og at hun har en uformell leieavtale via deg? Spørsmålet er altså om du egentlig har myndighet til å få henne «ut av leiligheten» dersom hun kanskje ikke ønsker dette selv. Hun bestemmer selv om hun skal fortsette å ruse seg eller ikke – dette kan ikke påtvinges utenfra. På samme måte bestemmer du selv hvor din grense går, og dersom du kun aksepterer nulltoleranse, og hun ikke ønsker å slutte med hasj, står du altså igjen med to alternativer: (1) hun flytter, eller (2) du flytter. Bruk av cannabis gir i utgangspunktet ikke grunnlag for å heve en leiekontrakt, med mindre leiekontrakten spesifiserer nulltoleranse for bruk og besittelse av illegale rusmidler. Men det spørs i det hele tatt om den juridiske veien er den rette veien å gå dersom du ønsker å gjøre det «minst mulig ubehagelig». Det beste vil nok derfor være om du setter deg ned og snakker direkte med henne om problemet, i en mest mulig rolig og edruelig setting. Unngå å bruke kjeft og moral, men fortell heller om hvorfor du føler som du gjør, og at du ikke er i stand til å bo i en leilighet der rusbruk utgjør en del av bildet. Så får dere heller ta veien videre derfra, men ta sikte på en konkret endring i form av at én av dere flytter, eller at rusbruken opphører. Det skal ikke være slik at du må finne deg i en situasjon du overhodet ikke er bekvem med, og dette er noe hun bør respektere.