Lekser hjelp – partydop og voldtektsdop

Jeg har nå lenge prøvd å snakke med dere på «chattelefonen» men kommer alltid til at dere ikke er tilgjengelig . jeg så at dere skrev at man kunne snakke med dere der hvis jeg trengte hjelp for eksempel. Så jeg har lenge prøvd å komme gjennom, og når jeg nå endelig kom igjennom og stille spørsmålet mitt, Forlater dere samtalen? Håper dere kan hjelpe meg her for jeg trenger hjelp litt kjapt:
Hei. jeg har en naturfagsoppgave der jeg har lyst til å skrive om «Partydop/ voldtektsdop» Her har jeg noen spørsmpål
-Hvorfor kaller man det partydop/voldtektsdop?
-Hvilke stoffer har vi?
-Hvordan påvirker det kroppen våres?
-Er det noen viktige ting jeg burde nevne under presentasjonen
Jeg håper at dere alltid er tilgjengelig til folk som trenger det, at man ikke får «Chat telefonen er ikke tilgjengelig».
takk for svar

Kvinne, 14 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Vi beklager om du har opplevd problemer med å kontakte oss. Det kan være tekniske problemer som gjør dette, eller at alle som jobber her har vært opptatt og at det har vært kø. Vi tar alle chatter og telefoner fortløpende, men av og til blir det kø. Om du opplever at vi plutselig forlater chatten, er det alltid en teknisk årsak til det. Vi «legger» aldri på en chat før den er avsluttet.
Det er en interessant oppgave du har valgt. Vi kan gi deg  noen tips og generell info, men hvis vi svarer på alle spørsmålene dine, har vi gjort leksene for deg.
Generelt kan vi si at partydop og voldtektsdop er slangutrykk for ulike typer rusmidler. Det som kalles partydop er ofte rusmidler som er sentralstimulerende, det vil si at man blir oppstemt, energifull og «gira» av å ta det.
Voldtekstdop er slang på rusmidler som virker dempende, altså som gjør en sløv. Grunnen til at noen rusmidler kalles voldtektsdop, er fordi disse rusmidlene i enkelte tilfeller er brukt til å dope ned mennesker for så å forgripe seg seksuelt på de mens de er så neddopa at de ikke klarer å gjøre motstand.
Eksempel på rusmidler som noen kaller partydop er MDMA/Ecstasy og kokain.
Eksempler på rusmidler som noen kaller voldtektsdop er Rohypnol og GHB.
Hvis du trykker på de ulike rusmidlene vi har nevnt ovenfor, kommer du til artikler om de ulike rusmidlene. Der kan du finne nyttig informasjon om hvordan disse stoffene virker på kroppene våre. I denne artikkelen kan du lese om hvordan rusmidler virker generelt.
Når det gjelder hva vi tenker kan være viktig å nevne under presentasjonen,  kan det være lurt å snakke litt om alkohol også. Alkohol er det aller mest brukte rusmiddelet, som både partydop og voldtektsdop.
Lykke til med oppgaven og presentasjonen!