Kompisen min

Hei
Har en kompis som skyter, han haringte en merkelig følelse i armen rundt såret… han sier det føler ut som veske, det prikker mye sier han. Og at det er ubehag, han sier at når han tar på armen så kjenner han at det er veske under huden. Han hadde også høyt blodtrykk, men det er bedre nå sier han. Er dette noe alvorlig?

Mann, 25 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Du skriver ikke hva kompisen din skyter, men vi antar det er ett narkotisk stoff. Ved å stikke en nål inn i en blodåre, står du i fare for å få mikroorganismer og urene stoffer inn i kroppen, og gjør at en lett får infeksjoner. Etter et bomskudd, vil stoffet ligge og irritere den muskelen eller huden du har truffet. Du vil da sannsynligvis begynne å hovne opp rundt innstikkstedet og det vil gjøre vondt. En hevelse eller mulig infeksjon vil gi veskeansamling rundt stikkstedet. Folkehelseinstituttet skriver om personer som bruker narkotiske stoffer med sprøyter: «En annen mulig årsak til bakterielle infeksjoner er at narkotiske stoffer eller brukerutstyr er forurenset. Forurensning kan også skje under håndteringen av stoff. Utstrakt bruk av sitronsyre for å oppløse narkotiske stoffer kan medvirke til hud- og muskelskader som kan gi gode vekstvilkår for bakterier«. Du kan lese hele artikkelen om Personer som tar stoff med sprøyter og smittevern her.
Ubehandlet høyt blodtrykk er alltid alvorlig, fordi det blant annet gir økt risiko for hjerneslag. Du kan lese mer om høyt blodtrykk og hvordan det kan behandles i en annen artikkel fra Folkehelseinstituttet her.
Vi vil for øvrig gjøre oppmerksom på at vi ikke er en akuttjeneste. For akutte henvendelser, kontakt AMK på tlf. 113, Legevakt på tlf. 116 117 eller Giftinformasjonen 22 59 13 00.