Ibux overdose

Hei, i helgen var jeg veldig full og ettersom at jeg nettopp har begynt på zoloft ble jeg veldig suicidal, jeg kom hjem og tok 30 400mg Ibux og 5 zoloft uten å tenke meg om og sovnet, jeg våknet dagen etterpå av at jeg var veldig slapp og hadde vondt i magen og spydde. Nå har det gått et døgn siden jeg tok de og jeg lurer på om faren er over. Jeg er fremdeles kvalm og er urolig. Hva bør jeg gjøre? Er det fremdeles fare for at noe gale skjer eller tror dere det går fint nå? Begynner å bli urolig og jeg tørr ikke fortelle det til noen.

Kvinne, 17 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Du har tatt 12 g Ibux, noe som kan være svært farlig, også i ettertid og særlig for nyrene. Du bør ringe Giftinformasjonen på 22 59 13 00. Hvis du ikke gjør det, bør du ta kontakt med lege. Det er viktig at du får snakket med en av disse. Du er over helserettslig lavalder, som er 16 år, så det du forteller til legen din, er taushetsbelagt. Det samme gjelder for Giftinformasjonen.
Vi håper at du føler deg bedre, og at du ikke lenger er suicidal. Du bør snakke om disse tankene dine med noen. Om du har selvmordstanker på grunn av oppstart på medisin, kan det være lurt å ha tett oppfølging av legen, samt holde deg unna alkohol i denne perioden. Om du er deprimert og til tider suicidal, bør du generelt være forsiktig med alkohol. Som du opplevde, kan du ta avgjørelser i fylla, som du ikke nødvendigvis egentlig ønsker å ta, som for eksempel å forsøke å ta selvmord. Håper du har noen du kan snakke med. Om du ikke vet hvem du kan snakke med, kan du ta kontakt med helsesøster eller sosiallærer på skolen, eller ringe Mental Helse på 116 123.