Hvitt pulver under det ene nesebordet

Hei.
Jeg har opptaget at min samboer (har vært samboer i bare noen mnd) noen ganger har vært hvit under det ene nesebordet, eller på kanten av nesebordet. Tenkte at dette var «snørr» men er usikker. Det er lissom noe som ikke stemmer synes jeg. De gangene jeg har sett dette, så ser han meg ikke inn i øynene. Ellers har jeg reagert litt på at ofte har rennende øyne. Han nyser endel… Og det er ganger han ikke ser meg i øynene.
Har også funnet en kvittering som var rullet sammen som ett sugerør, og på verktøybenken var det litt hvitt støv. Men nå er det mye støv etter jobbing i det rommet, så mulig det ikke har noen betydning?
Er dette symptomer på at han tar noe stoff?

Kvinne, 43 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det kan være tegn på at han bruker et stoff som han inntar gjennom å sniffe. Det er ikke uvanlig å sniffe enkelte stoffer gjennom nesen og gjennom et rør som man lager selv, for eksempel av en kvittering. Å nyse eller ha rennende øyne, er ikke typiske tegn på et spesifikt stoff, men det høres ut som en allergisk reaksjon på noe. Det er vanskelig for oss å anslå hva det eventuelt kan være, om det er noe. Men det som er vanligst å bruke på den måten, og som oftest kommer i pulverform, er amfetamin eller kokain.
Vi anbefaler deg å snakke med han om dette. Det er nok bare på den måten du kan finne ut hva som skjer.
Du kan også kikke litt i tegn og symptomer på rusmiddelbruk.