Hva vil «engangsbruk» si?

Jeg Refererer til det som står på deres nettsider: «Cannabis kan spores i urin inntil 1 uke ved engangsbruk og opp til 10 uker ved jevnlig bruk.» da er spørsmålet mitt: hva vil et engangsbruk si? En trekk, eller å røyke et gram en kveld?
Kvinne, 26 år

RUStelefonen svarer:
Disse tallene er først og fremst veiledende; utover hvilken mengde som er inntatt, er det også av stor betydning hvor stor prosentandel THC som var i cannabisen du røkte, samt hvor raskt kroppen din forbrenner disse stoffene. «Et engangsinntak» er altså et noe upresist begrep, men mange regner en enkeltdose som 25 mg. THC. Sett at det var 10 % THC i cannabisen du røkte, vil altså et engangsinntak tilsvare 0,25 gram cannabis (hvilket er en mengde mange bruker til én joint, blandet med tobakk). Altså vil et engangsinntak ligge et sted imellom «et trekk» og «å røyke et gram en kveld». Likevel er det tvilsomt at inntak av «et gram en kveld» vil kunne påvises med en urinprøve noe særlig lengre enn én uke.