Hasj – plager etter bruk

Hei!
Jeg er ei jente som har slitt med depresjon. I går prøvde jeg hasj for Første gang, og fikk en ekstrem reaksjon. Mistet all følelse i kroppen, og ville bare dø. I et øyeblikk føltes det som jeg faktisk kom til å gjøre det.
Hjerte gikk i tusen. Nå vil ikke kroppen slippe den følelsen av å ville dø, og har angst/panikk. Det går ikke an å avlede den heller på noen måte.
Vet dere hvor lenge dette varer? Det er nå 27 timer siden jeg prøvde, og døgnet har vært et rent hælvete. Hvis jeg er så heldig å få sovne på, så våkner jeg innen et kvarter. Har veldig høy puls. Jeg er desperat nå.
Hadde forresten spist lite og sovet lite de siste dagene, og dagen etter har vært enda verre i forhold til søvn og mat.

Kvinne, 23 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er ikke helt uvanlig at enkelte reagerer på denne måten av hasjbruk, særlig tatt i betraktning at du hadde spist og sovet dårlig på forhånd. Det er også ganske vanlig at hasjbruk forårsaker økt hjerterytme under selve rusepisoden. Det er ikke mulig å forutsi hvor lenge ettervirkningene vil sitte i kroppen, da dette er ganske individuelt. Men normalt vil dette gradvis avta i løpet av noen dager. Spis og drikk sunt, og forsøk etter beste evne å sove ut, så vil dette kunne gå noe raskere. Forsøk også å ikke tenke for mye på dette, da slike tanker i seg selv kan være en årsak til at angstplager vedvarer. Dersom din tilstand likevel ikke skulle bedre seg etter en viss tid, anbefaler vi at du kontakter lege.
For øvrig regner vi med at du ikke kommer til å prøve hasj igjen, men vi håper at du får den hjelp og støtte du trenger for din depresjon. Først og fremst vil vi anbefale at du oppsøker psykologhjelp, dersom du ikke har gjort dette allerede. Vi vil også tipse deg om Mental Helses døgnåpne hjelpetelefon.