Fratas sertifikatet

Hei.
Jeg har til tider hatt et litt for stort alkoholinntak. Problemet er ikke så stort at det foreløpig går ut over jobb eller familieliv. Men jeg bruker nok ofte alkoholen som en form for avslapping i en hektisk hverdag. Noen uker kan jeg drikke meg beruset 3-4 dager i uken, og jeg innser selvsagt at dette er for mye.
Jeg hadde lyst å få hjelp og råd til å endre vanene mine, og oppsøkte fastlegen. Jeg ble henvist til psykolog, og etter hvert opplyste hun meg om at jeg mest sannsynlig vil få inndratt førerkortet mitt!! Jeg er helt sjokkert. Jeg føler meg straffet for at jeg er «voksen nok» til å ta tak i problemene mine. Jeg trener to ganger i uken, går ofte mosjonsturer med en venninne på kveldstid og kjører datteren min på aktivitet en gang i uken. Jeg liker også å delta i mosjonsløp. Alle disse aktivitetene er bra for meg, de hindrer meg i å drikke, og de er alle avhengig av at jeg kan bruke bil for å gjennomføre dem.
Hvis jeg nå fratas lappen vil det ha veldig mye å si for min livskvalitet. Hvis jeg ikke kan dra på trening eller komme meg ut av huset for andre sunne aktiviteter, ja, så øker jo sjansen for at jeg heller sitter hjemme og koser meg med et glass vin eller ti…
Jeg har stor forståelse for at noen personer ikke er skikket til å kjøre, og at i enkelte tilfeller må man beskytte personen selv og de andre trafikantene. Men i mitt tilfelle mener jeg fastlegen har utvist dårlig skjønn. Bortsett fra et for høyt alkoholinntak er jeg i full jobb, studerer ved siden av, og har to barn som jeg følger opp på en god måte. Jeg har aldri gjort noe som har utsatt meg selv eller andre for fare i ruspåvirket tilstand, og jeg har rent rulleblad. Jeg har ALDRI kjørt i påvirket tilstand, verken på selve «drikkedagen» eller dagen derpå. Og av praktiske årsaker kjører jeg dessuten kollektivt til jobb.
Hadde jeg visst at dette var konsekvensen av å oppsøke hjelp, så hadde jeg aldri gjort det. Jeg er så fortvilet og redd, og lurer på om det er noe jeg kan gjøre for å bestride fylkeslegens avgjørelse – dersom det kommer dit at jeg faktisk fratas lappen. Og dersom jeg blir fratatt den – hva pleier å være gangen i å få den tilbake? Må jeg ta blodprøver? Kan jeg drikke litt (f.eks gå på en fest en lørdag), eller må man være totalt avholds? Hvor lang tid pleier det å gå før man får sertifikatet tilbake om man beviser at man er rusfri?
Hilsen fortvilet.

Kvinne, 34 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi skjønner at det er frustrerende. Det er en ganske standardisert prosedyre ved rusbehandling.
Det er vanlig at pasientene må dokumentere rusfrihet over en viss periode (6-12 mnd) og deretter følge opp med urinprøver i ettertid (kvartalsvis, uanmeldt, såvidt vi kan forstå fra veilederen). Du kan lese om kriteriene for å få lappen tilbake i denne artikkelen: Helsekrav til førerkort – En publikumsveiledning
Det er veldig mye skjønn inne i bildet når det gjelder disse avgjørelsene. Det er opp til den enkelte lege, psykolog osv. (og deretter fylkeslege) å avgjøre om ditt alkoholkonsum er stort nok til at du ikke fyller kravene og i andre omgang hvor lang tid det skal ta før du slipper å måtte følges opp lenger. Du kan selvsagt klage på slike vedtak, du finner informasjon i veilederen om hvordan du går frem.