Dispensasjon av førerkort

Hei. Jeg ble fratatt førerkortet etter et opphold på rus-akutt. Har vært i en livskrise med tap av nære og separasjon. Brukte i en kortere periode mye alkohol for å komme meg gjennom dagen følelsesmessig. Ser selvfølgelig i ettertid at dette bare skapte større problemer. Valgte i den tyngste perioden å få hjelp med å legge meg inn på rus-akutt frivillig. Om det var alkoholen som var problemet er jeg ikke sikker på i ettertid. Tror nok at det var hjelp til å komme over livskrisen og de vonde følelsene etter bruddet. Nå har jeg helt sluttet og drikke alkohol. Har fått orden på livet mitt. Men problemet er at jeg ikke får tilbake førerkortet. Føler meg utrolig urettferdig behandlet/straffet. Har aldri kjørt bil i påvirket tilstand, er i full jobb og prøver å få hverdagen til å henge sammen. Etter separasjonen har jeg flyttet for meg selv. Kan ikke kjøre barna til trening osv. Alt blir vanskelig! Lurer på om noen har kommet i samme situasjon? Har snakket med fylkesmannen som sier at det må gå 6 mnd før vurdering av dispensasjon i det heletatt bli vurdert! Hva godt kommer ut av dette? Må si jeg forstår godt mennesker som ikke lar seg legges inn pga frykt for problemer dette vil føre til i ettertid…Skal det virkelig være sånn at folk frykter/ikke søker hjelp fordi de er redd konsekvensene dette får?
Er det virkelig tilfelle at man ikke blir vurdert før etter 6 mnd mtp dispensasjon av førerkort?

Kvinne, 42 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Vi skjønner godt at det er vanskelig for deg å få hverdagen til å gå rundt uten førerkort. Du lurer på om andre har kommet i samme situasjon som deg, og til det kan vi svare JA. Vi mottar mange henvendelser rundt dette fra fortivilede mennesker som er i samme situasjon som deg, eller som lurer på om det er mulig å få hjelp for sine rusproblemer uten at fylkesmannen blir varslet.
Slik regelverket er i dag har helsepersonell plikt til å melde fra ved mistanke om rusbruk, eller andre forhold, som medfører at helsekrav for førerkort i blir tilfredsstilt. I retningslinjen fra helsedirektoratet står det:
«Personer som er innlagt i institusjon eller er i behandling på annen måte for sin rusmiddellidelse, oppfyller som regel ikke førerkortforskriftens helsekrav. Det må gjøres en individuell vurdering før melding sendes fylkesmannen. De fleste personersom henvises til behandling, har i realiteten ikke oppfylt helsekravet allerede i noe tid, og skulle ha vært meldt på forhånd.»
Videre står det:
«Dispensasjon for de lavere førerkortklassene A, B, M, S og T (gruppe 1) kan gis når alkohol-, stoff- eller medikamentfrihet er dokumentert over en lengre periode (normalt 1 år, minst 6 måneder), og søkeren har forpliktet seg til og vist at han kan gjennomføre deltakelse i oppfølgende behandling/kontroller.»
Hvorvidt du har kjørt i påvirket tilstand eller ikke har ingen betydning for vurderingen av din helsetilstand. Og når det gjelder dispensasjon ser det ut til at du må vente i 6 mnd. Vedtak fra fylkesmannen kan fra 1.1.16 klages inn til Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten (Helseklage).
Du lurer også på hva godt som kommer ut av dette regelverket, og nevner risikoen for at folk med rusmiddelproblemer lar være å be om hjelp fordi de er redde for konsekvensene. Vi støtter deg på denne tanken og er enige i at det er et dilemma. Samtidig tenker vi at det er viktig å priorotere trafikksikkerheten. En god grunn til oppsøke hjelp uavhengig av eventuelle konsekvenser er at rusmiddelproblematikk ofte blir verre med tiden, og at de negative konsekvensene ofte øker i takt med omfanget av problemet. Så alt i alt er det kanskje bedre å være uten førerkort i 6 mnd enn å, i verste fall, risikere å miste jobb, omsorg for barn og kontroll over livet sitt.