Bilkjøringsregler fra 1.1.16

Hei,
Hvor kan jeg få vite de nye reglene ang bilkjøring og B-preparater som skulle bli fra 1.1.16? Hvor henvender jeg meg for å få vite om det går greit på det jeg går på? Slik at ikke lappen ryker hvis jeg blir stoppet. Går nå på 20 mg om dagen (vival) er på en laaaang nedtrapping nå, men blir så sjuk under nedtrapping så må ta det over veldig lang tid.
Mann, år fra

RUStelefonen svarer:
Du kan lese om det oppdaterte regelverket på Folkehelseinstituttets hjemmesider. Der vil du blant annet kunne lese at dersom du blir stoppet i trafikken med en høyere blodkonsentrasjon diazepam (virkestoffet i Vival) enn tillatt, og du kan vise til gyldig dokumentasjon fra lege på at du bruker dette som foreskrevet, vil en sakkyndig vurdere om det i dette enkelttilfellet har foregått en straffbar handling eller ikke. Vi anbefaler at du rådfører deg med legen som skriver ut medisinene for å høre hvorvidt din daglige dosering er forsvarlig i kombinasjon med bilkjøring.