Bekymret for mors medikamentbruk

Hei dette er en bekymringsmelding,
Min mor ligger nå inne på legevakten etter å ha falt ned trappen ifra 2etg og ned til 1etg i pillerus,
hun har i flere år vært avhengig av piller hun får ubegrenset av sin fastlege.
Hun er oftere og oftere sløv og i pillerus og veit så vidt hvilken dag det er idag.
Dette har sklidd helt ut,
hva kan jeg gjøre?
hvor kan jeg henvende meg?
hun trenger hjelp. hun trenger ikke flere piller.
[Innlegget er redigert for å ivareta anonymitet, red.]

Mann, 34 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Først og fremst vil vi gjøre oppmerksom på at dette kun er en anonym rådgivning- og informasjonstjeneste, og som sådan ikke egentlig et sted å levere en «bekymringsmelding». Derimot har du mulighet til å melde fra om din bekymring til fastlegen hennes – kanskje er ikke denne legen klar over omfanget av din mors bruk av piller. Fastlegen har riktignok taushetsplikt, og derfor ikke mulighet til å oppgi informasjon om hvorfor din mor får «ubegrenset» med piller. Men du er i din fulle rett til å gi legen hennes informasjon om hvor alvorlig situasjonen er.
Det første og beste du kan gjøre, dersom du ikke har gjort dette allerede, er å snakke med din mor om situasjonen. Vi har utarbeidet en guide til hvordan en slik bekymringssamtale bør foregå. Hva som kan gjøres videre er helt avhengig av hva hun selv ønsker. Dersom hun selv anerkjenner at hun har behov for hjelp, kan hun henvende seg til fastlegen sin og be om hjelp til nedtrapping, eller evt. få en henvisning til behandling for problemene sine (f.eks. avrusning/nedtrapping og videre hjelp etterpå). Dersom hun ikke ønsker dette, er det også mulig å levere en bekymringsmelding til kommunen. Kommunen plikter å ta dette til etterretning. Men du må være oppmerksom på at tvangsinnleggelse er noe som sjelden gjennomføres, og sjelden gir langsiktige resultater. Det er minst like viktig at du forbereder deg på at det er lite du kan gjøre for å få henne rusfri dersom hun ikke ønsker dette, utover å uttrykke din støtte og bekymring. Dette er ikke ditt ansvar. Men forhåpentlig vil denne ulykken bidra til at hennes problematiske bruk av piller fanges opp av hjelpeapparatet, samt være en oppvekker for hennes egen del.
For øvrig støtte og rådgivning til deg som pårørende, anbefaler vi at du kontakter PIO-senteret. Du kan også ha nytte av å snakke med Veiledningssenteret for pårørende.