Begynner å få et alvorlig alkoholproblem

Hei,
Jeg er en singel dame i midten av 30-årene som nå for alvor ser at jeg har et alkoholproblem. Jeg drikker ikke hver dag, men når jeg drikker så blir jeg veldig full og husker ikke alt dagen derpå. Jeg har gjort mye dumt i fylla, tar blant annet med meg menn hjem. Føler at jeg må for alvor begynne å tenke på ryktet mitt og livet mitt. Jeg synes det er kjempevanskelig å kutte alkoholen helt for det er en form for selvmedisinering for at jeg har det er tøft med å være alene når jeg egentlig ikke vil det. Men jeg må bare kutte det helt ut. Hvordan skal jeg gå frem? Er det andre steder jeg kan få hjelp enn fra fastlegen?

Kvinne, 35 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Ut i fra det du skriver har alkohol blitt et problem for deg, og derfor er det veldig bra at du har bestemt deg for å slutte. Ønsker du hjelp med å slutte å drikke fra det offentlige helsevesen, er det jo i utgangspunktet fastlegen eller Nav som kan henvise deg til behandling. Det finnes en del private aktører i rusbehandlingsfeltet som ikke krever henvisning (men dette koster en del penger). Det som kan være lurt å tenke over før du søker hjelp er hva du tror du trenger hjelp til? Er det fordi du ikke klarer å kontrollere alkoholinntaket? Og/eller er det problemet med å være alene det bunner i? Det å ha problemer med å ikke klare å være alene gjør sikkert hverdagen din ganske vanskelig til tider. For å få hjelp med det kan du kontakte fastlegen som kan henvise deg til DPS eller psykolog. Hvis du får en du kan snakke om problemet med, kan du også gå videre og snakke fortrolig om at det medfører at du drikker for mye i perioder. Det finnes selvhjelpsgrupper du kan kontakte på egen hånd, Anonyme Alkoholikere er åpent for alle og Forebygging.no har et selvhjelpsprogram du kan følge.