Kjøper medisiner ulovlig, hvordan er loven for meg?

jeg har så stor angst, att jeg har begynt og bestille medesiner for og fungere på det ilegalae markede, kjøper kun til eget forbruk for og klare og gå ut av døra, så selger ikke og tjenen ingen penger på det,har til tider tatt op lån for og få råd til og bestille xanax,, hva blir straffen for dette når du blir stopet i tollen ?, jeg har blit lagt inn på forskjellige instutisjoner pga, jeg går på polet når jeg ikke her medesin, jeg har havna i en håplløs situasjon, men, har endeligt fått kommunal hjelp til og løse problemene,,og skal til langtidsbhandling, (….) men jeg er bekjymmret for politiet og om di kommer til og gi mg straff så jeg ikke får fulført behandlingen, skal i tilleg til poliklinikk for utrednin, vet dere hvordan lovene stiller seg i min situasjon ? a

Kvinne, 46 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Av hensyn til din anonymitet, har vi fjernet noe av informasjonen du har gitt oss.
Vi kan nok ikke si noe om hvordan politiet ville ha behandlet din situasjon spesifikt. Men loven er lik for alle, uavhengig om du kjøper piller for å ruse deg eller for å medisinere deg. Det er ulovlig å kjøpe medikamenter som er reseptbelagte, og når du kjøper benzodiazepiner (for eksempel Xanax) ulovlig, klassifiseres dette som narkotika. Dermed bryter du narkotikaloven. Å kjøpe til eget forbruk vil ofte håndteres ved et forelegg (bot), men det kommer nok også an på sakens størrelse. Straffelovens § 231 sier om straff for narkotikaovertredelse:
Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som ulovlig tilvirker, innfører, utfører, erverver, oppbevarer, sender eller overdrar stoff som etter regler med hjemmel i legemiddelloven § 22 er å anse som narkotika.
Uaktsom narkotikaovertredelse straffes med bot eller fengsel inntil 1 år.
Vi forstår godt at det er vanskelig å ha så mye angst. Heldigvis har du nå fått hjelp, for som du kanskje selv merker, er ikke Xanax eller lignende beroligende en god løsning over tid, uansett om du får det av legen eller kjøper det ulovlig.
For at du skal bli straffet, må politiet først ta deg. Det er kanskje ikke så sannsynlig? Og det er heller ikke veldig sannsynlig at lege eller NAV vil gi denne opplysningen til politiet. Vi tenker at du bør forsøke å fokusere på å bli bedre og å ta i mot den hjelpen du får i langtidsbehandlingen. Og vi oppfordrer deg til å være ærlig med legene/behandlerne om at du har tatt en del Xanax, da det kan være aktuelt at du trappes ned på det for å unngå abstinenser.