ADHD medisin

Jeg har ADHD og har fått resept på Ritalin 20 mg de siste 5 åren av min fastlege. Nå skal jeg utredes videre hos DPS poliklinikk i Mai i år. Fastlegen min har tatt fra meg resepten på Ritalin frem til jeg skal utredes uten å si hvorfor, noe som gjør meg veldig frustrert da jeg er avhengig av daglig medisinering for å ha kontroll på meg selv.
Jeg skal ta jevnlig urinprøver frem til utredning hos DPS. Kan det være at bruk av Ritalin gir utslag på prøvene?

Mann, 26 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Om det er slik du skriver, at legen uten begrunnelse har tatt fra deg medisinen, så høres det uforsvarlig ut. Du som pasient har rett på å vite hva slags behandling du får og hvilke vurderinger som foretas på vegne av din helse. Hvis du synes det er vanskelig å forholde deg til din fastlege, kan du bytte fastlege, eller kontakte pasientombudet for bistand.
Ritalin er et av de medikamentene en ofte ser etter i rusmiddelprøver. Imidlertid vil det ikke være noe problem at du får utslag på Ritalin så lenge du har fått det foreskrevet av legen og tar det som du skal. Derfor høres det rart ut om det skal være grunnen til at legen fratar deg Ritalin.
Vær obs på at det stilles krav til at man må påvise minst tre måneders rusfrihet for å få Ritalin. Om du har rusa deg, og legen har funnet det  ut, kan det være årsaken til at du har mistet Ritalinen din? Uansett skal dette formidles til deg.